Prace dodatkowe
Poniżej znajdziecie proponowane tematy prac dodatkowych.
Zasady
- każdy ma prawo do oddania jednej pracy dodatkowej w każdym semestrze
- praca może być na temat zaproponowany przez nauczyciela lub ucznia/uczennicę
- pracę należy oddać lub przedstawić (w przypadku prezentacji) do 13 stycznia, jeżeli ocena za nią ma się wliczać jeszcze do pierwszego semestru
- za pracę można otrzymać do 15 punktów
- podstawą do zmniejszenia liczby punktów są przede wszystkim:
- pominięcie kluczowych punktów
- błędy merytoryczne
- złe odpowiedzi na pytania dotyczące pracy
- Uczeń/uczennica, który/a otrzyma mniejszą niż 15 liczbę punktów może poprawić swoją pracę zgodnie ze wskazaniami, by otrzymać pełną liczbę punktów. Musi jednak dotrzymać terminu wskazanego w punkcie 2.
- Uczeń/uczennica ma pełne prawo konsultować się z nauczycielem przed oddaniem pracy - a nawet jest to wskazane.
- Prezentacje
- prezentację na dany temat może wykonać jedna lub dwie osoby razem
- przy prezentacjach dwuosobowych należy ustalić, kto odpowiada za jaką część, by było jasne, jak ocenić wkład każdej z osób
- dany temat prezentacji może zostać wybrany tylko raz w każdej z klas
- po prezentacji zadawane są pytania, na które trzeba umieć odpowiedzieć (zachowując zakres materiału i jego poziom trudności)
- czas trwania prezentacji to ok. 10 minut.
- Do każdej pracy dodatkowej należy zamieścić wykaz źródeł: książek, artykułów, linków do materiałów, z których wzięło się informacje. Praca dodatkowa bez wykazu źródeł nie zostanie zaakceptowana do oceniania.
- Wszystkie prace należy wysłać na adres antoni.kurek@ssp26.pl
Tematy prac dodatkowych
Klasy 6
Lektura - "Jerzy i tajny klucz do Wszechświata" Lucy i Stephen Hawking
Co trzeba zrobić? Przeczytaj przynajmniej pierwszy tom. Napisz rozprawkę, w której wyjaśnisz:
- co to są Czarne Dziury? Jak działają? Gdzie można je znaleźć?
- jakie inne opisane zjawisko fizyczne cię zainteresowało i dlaczego? Opisz, na czym ono polega
Doświadczenie - przechłodzona ciecz
Co trzeba zrobić? Obniżyć temperaturę cieczy poniżej zera i nie zamienić jej przy tym w lód, tylko wylać w taki sposób, by lód tworzył się na bieżąco. Alternatywnie, można stuknąć w butelkę z przechłodzoną cieczą i oglądać zamarzanie cieczy w czasie rzeczywistym.
Z doświadczenia należy sporządzić raport, w którym będzie opisane:
- w jaki sposób przeprowadziłeś/aś swój eksperyment
- jakie wyniki uzyskałeś/aś
- jakie jest naukowe wyjaśnienie efektu przechłodzonej cieczy
Raport może mieć formę pisemną, fotoreportażu lub być nagrany jako filmik.
Materiały proponowane
- Dawid Frank (po polsku)
- Veritasium (po angielsku; można włączyć automatyczne polskie napisy)
Prezentacja
Tematy
- efekt Mpemby
- Kto i w jakiej sytuacji go odkrył?
- Dlaczego wydaje się, że ten efekt przeczy prawom fizyki?
- Jakie proponowano jego wyjaśnienia?
- Jakie jest prawidłowe wyjaśnienie efektu?
- obecność wody na innych planetach i księżycach
- Dlaczego uważa się, że obecność wody byłaby sygnałem świadczącym o możliwości rozwoju życia?
- Skąd wzięła się woda na Ziemi?
- Jakie planety i księżyce podejrzewamy o posiadanie wody teraz lub kiedykolwiek w ich historii? Jak się tego dowiedzieliśmy? Jak i kiedy to sprawdzimy?
Klasy 7
Lektura - "Kosmos" Tomasz Rożek
Co trzeba zrobić? Przeczytaj całą książkę. Napisz rozprawkę, w której:
- przybliżysz tematykę książki i poruszane w niej zagadnienia
- opiszesz bardziej szczegółowo dwa zagadnienia, które najbardziej cię zainteresowały
Doświadczenie (wybierz jedno)
- zbuduj symulator zerowego ciążenia i przetestuj go w terenie. Nagraj z tego film, w którym wyjaśnisz także zasadę jego działania
- materiał pomocniczy: SciFun
- eksperyment Galileusza z równią pochyłą
- obejrzyj film
- zbuduj własną równię pochyłą, z której będziesz puszczać kulkę w analogiczny sposób; odkryj, w jakich odległościach należy rozmieścić na pochylni gumki-recepturki
- przeczytaj rozdział 22 z podręcznika (str. 141-144)
- nagraj film, w którym prezentujesz eksperyment i wyjaśniasz, jak on działa
Prezentacja
- Pierwsza i druga prędkość kosmiczna
- wyjaśnienie pojęć, wyprowadzenie wzorów, obliczenie obu wartości
- po jakiej orbicie poruszają się sztuczne satelity ziemi
- co to jest orbita geostacjonarna
- Barometr a przewidywanie pogody
- jak działa barometr
- od czego zależy pogoda
- jak przewidzieć zmiany pogody
Klasy 8
Lektura - "Astrofizyka dla zabieganych" Neil de Grasse Tyson
Co trzeba zrobić? Przeczytaj całą książkę. Napisz rozprawkę, w której:
- przybliżysz tematykę książki i poruszane w niej zagadnienia
- opiszesz bardziej szczegółowo dwa zagadnienia, które najbardziej cię zainteresowały
Doświadczenie
Opór elektryczny a temperatura.
- Obejrzyj film (można włączyć automatyczne polskie napisy)
- Zbuduj podobny układ i przeprowadź analogiczne doświadczenie
- Nagraj własny film, w którym zaprezentujesz układ, wykonasz doświadczenie i wyjaśnisz, jak opór elektryczny zależy od temperatury
Prezentacja
- nadprzewodnictwo i przesyłanie prądu bez strat
- dlaczego przesyłanie prądu generuje straty?
- co to jest nadprzewodnictwo prądu? jakie materiały i warunki pozwalają je uzyskać?
- gdzie w praktyce wykorzystywane jest nadprzewodnictwo (dwa przykłady)
- wpływ promieniowania elektromagnetycznego na zdrowie człowieka
- omów spektrum fal elektromagnetycznych i wskaż ich główne zakresy
- które zakresy fale są szkodliwe za zdrowia? w jaki sposób? jak się chronić? omów na przykładach
- jak działa panel słoneczny (ogniwo fotowoltaiczne)
- w jaki sposób panel słoneczny zamienia energię światła na prąd?
- jakie są straty na przekształcaniu energii w różnych rodzajach paneli?
- ile paneli powinna zamontować przeciętna polska rodzina, by mieć z nich energię przez cały rok?
Komentarze
Prześlij komentarz