Prace dodatkowe

Poniżej znajdziecie proponowane tematy prac dodatkowych.

Zasady

  1. każdy ma prawo do oddania jednej pracy dodatkowej w każdym semestrze
  2. praca może być na temat zaproponowany przez nauczyciela lub ucznia/uczennicę
  3. pracę należy oddać lub przedstawić (w przypadku prezentacji) do 13 stycznia, jeżeli ocena za nią ma się wliczać jeszcze do pierwszego semestru
  4. za pracę można otrzymać do 15 punktów
  5. podstawą do zmniejszenia liczby punktów są przede wszystkim:
    • pominięcie kluczowych punktów
    • błędy merytoryczne
    • złe odpowiedzi na pytania dotyczące pracy
  6. Uczeń/uczennica, który/a otrzyma mniejszą niż 15 liczbę punktów może poprawić swoją pracę zgodnie ze wskazaniami, by otrzymać pełną liczbę punktów. Musi jednak dotrzymać terminu wskazanego w punkcie 2.
  7. Uczeń/uczennica ma pełne prawo konsultować się z nauczycielem przed oddaniem pracy - a nawet jest to wskazane.
  8. Prezentacje
    1. prezentację na dany temat może wykonać jedna lub dwie osoby razem
    2. przy prezentacjach dwuosobowych należy ustalić, kto odpowiada za jaką część, by było jasne, jak ocenić wkład każdej z osób
    3. dany temat prezentacji może zostać wybrany tylko raz w każdej z klas
    4. po prezentacji zadawane są pytania, na które trzeba umieć odpowiedzieć (zachowując zakres materiału i jego poziom trudności)
    5. czas trwania prezentacji to ok. 10 minut.
  9. Do każdej pracy dodatkowej należy zamieścić wykaz źródeł: książek, artykułów, linków do materiałów, z których wzięło się informacje. Praca dodatkowa bez wykazu źródeł nie zostanie zaakceptowana do oceniania.
  10. Wszystkie prace należy wysłać na adres antoni.kurek@ssp26.pl

 

Tematy prac dodatkowych

Klasy 6

Lektura - "Jerzy i tajny klucz do Wszechświata" Lucy i Stephen Hawking

Co trzeba zrobić? Przeczytaj przynajmniej pierwszy tom. Napisz rozprawkę, w której wyjaśnisz:

  • co to są Czarne Dziury? Jak działają? Gdzie można je znaleźć?
  • jakie inne opisane zjawisko fizyczne cię zainteresowało i dlaczego? Opisz, na czym ono polega

 

Doświadczenie - przechłodzona ciecz

Co trzeba zrobić? Obniżyć temperaturę cieczy poniżej zera i nie zamienić jej przy tym w lód, tylko wylać w taki sposób, by lód tworzył się na bieżąco. Alternatywnie, można stuknąć w butelkę z przechłodzoną cieczą i oglądać zamarzanie cieczy w czasie rzeczywistym.

Z doświadczenia należy sporządzić raport, w którym będzie opisane:

  • w jaki sposób przeprowadziłeś/aś swój eksperyment
  • jakie wyniki uzyskałeś/aś
  • jakie jest naukowe wyjaśnienie efektu przechłodzonej cieczy

Raport może mieć formę pisemną, fotoreportażu lub być nagrany jako filmik.

Materiały proponowane

  1. Dawid Frank (po polsku)
  2. Veritasium (po angielsku; można włączyć automatyczne polskie napisy)

 

Prezentacja

Tematy

  1. efekt Mpemby
    • Kto i w jakiej sytuacji go odkrył?
    • Dlaczego wydaje się, że ten efekt przeczy prawom fizyki?
    • Jakie proponowano jego wyjaśnienia?
    • Jakie jest prawidłowe wyjaśnienie efektu?
  2. obecność wody na innych planetach i księżycach
    • Dlaczego uważa się, że obecność wody byłaby sygnałem świadczącym o możliwości rozwoju życia?
    • Skąd wzięła się woda na Ziemi?
    • Jakie planety i księżyce podejrzewamy o posiadanie wody teraz lub kiedykolwiek w ich historii? Jak się tego dowiedzieliśmy? Jak i kiedy to sprawdzimy?

 

Klasy 7

Lektura - "Kosmos" Tomasz Rożek

Co trzeba zrobić? Przeczytaj całą książkę. Napisz rozprawkę, w której:

  • przybliżysz tematykę książki i poruszane w niej zagadnienia
  • opiszesz bardziej szczegółowo dwa zagadnienia, które najbardziej cię zainteresowały

 

Doświadczenie (wybierz jedno)

  1. zbuduj symulator zerowego ciążenia i przetestuj go w terenie. Nagraj z tego film, w którym wyjaśnisz także zasadę jego działania
    1. materiał pomocniczy: SciFun
       
  2. eksperyment Galileusza z równią pochyłą
    1. obejrzyj film
    2. zbuduj własną równię pochyłą, z której będziesz puszczać kulkę w analogiczny sposób; odkryj, w jakich odległościach należy rozmieścić na pochylni gumki-recepturki
    3. przeczytaj rozdział 22 z podręcznika (str. 141-144)
    4. nagraj film, w którym prezentujesz eksperyment i wyjaśniasz, jak on działa

Prezentacja

  1. Pierwsza i druga prędkość kosmiczna
    • wyjaśnienie pojęć, wyprowadzenie wzorów, obliczenie obu wartości
    • po jakiej orbicie poruszają się sztuczne satelity ziemi
    • co to jest orbita geostacjonarna
  2. Barometr a przewidywanie pogody
    1. jak działa barometr
    2. od czego zależy pogoda
    3. jak przewidzieć zmiany pogody


Klasy 8

Lektura - "Astrofizyka dla zabieganych" Neil de Grasse Tyson

Co trzeba zrobić? Przeczytaj całą książkę. Napisz rozprawkę, w której:

  • przybliżysz tematykę książki i poruszane w niej zagadnienia
  • opiszesz bardziej szczegółowo dwa zagadnienia, które najbardziej cię zainteresowały

 

Doświadczenie 

Opór elektryczny a temperatura.

  1. Obejrzyj film (można włączyć automatyczne polskie napisy)
  2. Zbuduj podobny układ i przeprowadź analogiczne doświadczenie
  3. Nagraj własny film, w którym zaprezentujesz układ, wykonasz doświadczenie i wyjaśnisz, jak opór elektryczny zależy od temperatury

 

Prezentacja

  1. nadprzewodnictwo i przesyłanie prądu bez strat
    • dlaczego przesyłanie prądu generuje straty?
    • co to jest nadprzewodnictwo prądu? jakie materiały i warunki pozwalają je uzyskać?
    • gdzie w praktyce wykorzystywane jest nadprzewodnictwo (dwa przykłady)
  2. wpływ promieniowania elektromagnetycznego na zdrowie człowieka
    • omów spektrum fal elektromagnetycznych i wskaż ich główne zakresy
    • które zakresy fale są szkodliwe za zdrowia? w jaki sposób? jak się chronić? omów na przykładach
  3. jak działa panel słoneczny (ogniwo fotowoltaiczne)
    1. w jaki sposób panel słoneczny zamienia energię światła na prąd?
    2. jakie są straty na przekształcaniu energii w różnych rodzajach paneli?
    3. ile paneli powinna zamontować przeciętna polska rodzina, by mieć z nich energię przez cały rok?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zorza polarna i pole ładunku elektrycznego

Punkt Zwrotny