Prace na 6

Prace dodatkowe na 6 dla klas ósmych

Prace dla chętnych na dobry start II semestru. Można zrobić wszystkie (trzy szóstki!), albo żadne. Termin przesłania/prezentacji: 8 marca.

1) Świetlny tor ruchu podwójnego wahadła

Podwójne wahadło wygląda, jak na rysunku obok: do pierwszego wahadła doczep linkę, a na jej końcu drugi ciężarek. Długości i masy wahadeł mogą być różne, ale w tym zadaniu powinny być jednakowe.

Do zawieszonych mas przyczep/doklej coś, co będzie świecić w ciemności (naklejkę fluorescencyjną lub diodę). Wychyl wahadło o taki sam kąt i puść w ruch. Zgaś światło i zrób zdjęcie z długim czasem ekspozycji, by uchwycić tor ruchu wahadła (technika, jak na zdjęciu poniżej).

 Wykonane zdjęcia należy wysłać e-mailem na adres antoni.kurek (na) bachmacka.pl wraz z opisem w treści mejla zawierającym informację jak zostały zrobione zdjęcia (jaki sprzęt, jakie ustawienia aparatu, z czego zrobiono wahadło, a z czego elementy świecące) oraz swoim komentarzem do uzyskanych zdjęć w postaci odpowiedzi na pytanie: jaki jest tor ruchu podwójnego wahadła?

http://postoj.mokotow.zhp.pl/


2) Skonstruuj wahadło piaskowe

To zadanie dla majstrów! Piasek (lub inna, sypka substancja) musi wylatywać z odpowiednią prędkością, a wahadło nie może doznawać wstrząsów. Podczas prezentacji należy umieścić pod wahadłem długi arkusz papieru i przesuwać go ruchem jednostajnym. Gotowe wahadło należy przynieść i pokazać mi w szkole.




3) Praca badawcza: jak działa metronom?

Metronom, to przyrząd służący muzykom do automatycznego wystukiwania rytmu o stałej liczbie uderzeń na minutę. Są metronomy elektroniczne i mechaniczne - w tym zadaniu chodzi o te drugie.


Spraw sobie metronom mechaniczny (kup/pożycz - jeśli to nie wchodzi w grę, mogę użyczyć swojego metronomu do testów, ale tylko w szkole). Sprawdź, co trzeba z nim zrobić, żeby tykał szybciej lub wolniej. Twoim zadaniem jest próba samodzielnego wyjaśnienia zasady jego działania, wyłącznie na podstawie obserwacji i testów, którym go poddasz. Nie zaglądaj do wikipedii, ani żadnego innego źródła!

 Żeby zaliczyć zadanie, należy napisać rozprawkę, w której odpowiada się na tytułowe pytanie proponując jakieś wyjaśnienie. Należy przy tym opisać wykonane eksperymenty i wnioski z obserwacji.

Pracę pisemną należy sporządzić na komputerze i przysłać na adres antoni.kurek (na) bachmacka.pl do 8 marca.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zorza polarna i pole ładunku elektrycznego

Punkt Zwrotny